Bibliografia i altres recursos d’interès

Articles de l’International Journal of Community Currency Research (IJCCR).

Articles i presentacions de la IV Conferència Internacional de Monedes Socials i Complementàries

Bibliography of Community Currency Research (CC-Literature).

Community Currency Knowledge Gateway.

Complementary Currency Resource Center.

Institut de la Moneda Social (IMS).

Research Association on Monetary Innovation and Community and Complementary Currency Systems (RAMICS).

Recursos d’interès

Bases de dades existents a Espanya que mostren, parcialment, algunes de les iniciatives de monedes complementàries existents:

Corrons, August (2018). Análisis de la influencia de los valores humanos y las actitudes en el proceso de adopción de redes virtuales de intercambio no monetario. Tesi doctoral presentada a la Universitat Jaume I (2018).

Corrons, August (2017). «El reto de diversificar los medios de intercambio». Barcelona metròpolis. Capital en transformació (núm. 105, pàg. 68-71).

Corrons, August (2017). «Monedas complementarias: dinero con valores». International Journal of Organizations (núm. 18, pàg. 109-134).

Corrons, August (2015). Monedas complementarias en pro de la sostenibilidad y el desarrollo. Treball de recerca presentat a la Universitat Jaume I.

Diversos autors (2016). «Monedes socials i complementàries», estudi encarregat pel Comissionat d’Economia Cooperativa, Social i Solidària de l’Ajuntament de Barcelona.

Diputació de Barcelona (2016). «Experiències d’economia social i solidària als municipis». Estudi de la Diputació de Barcelona.

Diputació de Barcelona (2015). «Guia d’economia social i solidària per a l’Administració local». Estudi de la Diputació de Barcelona.

Hirota, Yasuyuki (2017). Monedas sociales y complementarias (MSCs): Sus valores socioeconómicos para distintos stakeholders. Tesi doctoral presentada a la Universitat de València.

Hughes, Neil (2015). «The community currency scene in Spain». International Journal of Community Currency Research (vol. 19, secció A, pàg. 1-11).

Kennedy, Margrit; Lietaer, Bernard i Rogers, John (2012). People Money – The Promise of Regional Currencies.

Lietaer, Bernard (2005). El futuro del dinero: cómo crear nueva riqueza, trabajo y un mundo más sensato. Coedició: Errepar/Longseller.

Lietaer, Bernard i Kennedy, Margrit (2010). Monedas regionales: nuevos instrumentos para una prosperidad sustentable. La Hidra de Lerna Ediciones.

Lietaer, Bernard et al. (2008). Opciones para gestionar la crisis sistémica de la banca.

Lietaer, Bernard et al. «Money & Sustainability: The Missing Link». The Club of Rome – EU chapter.

Llobera, Francisco (2015). «Manual para el diseño de monedas locales de iniciativa municipal».

New Economics Foundation (2015). «Community Currencies – Opportunities and Challenges for Local Government», estudi dins del projecte Community Currencies in Action (CCIA).

New Economics Foundation (2015). «People Powered Money: designing, developing and delivering community currencies», estudi dins del projecte Community Currencies in Action (CCIA).

New Economics Foundation (2002). «Plugging the Leaks – Making the most of every pound that enters your local economy».

North, Peter (2011). Local Money – How to make it happen in your community.

Paiva, Ranulfo (2016). «Dinero y sostenibilidad: conceptos que todo líder debe saber» [curso].

Paiva, Ranulfo (2015). Cómo crear nuestro dinero y construir sostenibilidad.

Paiva, Ranulfo (2015). This is the mutual credit clearing system.

Paiva, Ranulfo i Córdoba, Karla (2017). «Introducción pragmática a la sostenibilidad» [curso].

Paiva, Ranulfo i Córdoba, Karla (2015). Nuevo dinero para la sostenibilidad.

Reserva de la Biosfera de Lanzarote (2013). «La moneda social – Instrumento de desarrollo local y sostenible».

Seyfang, Gill y Longhurst, Noel (2013). «Growing Green Money? Mapping Community Currencies for Sustainable Development». Ecological Economics (vol. 86, pàg. 65-77). Elsevier.

Seyfang, Gill y Longhurst, Noel (2012). «Money, Money, Money? A scoping study of community currencies». Academic papers Complementary Currencies GICC (Grassroots Innovations: Complementary Currencies) Publications.